Plakater, modeller og figurer

Her finner du visuelle ressurser som kan støtte deg i arbeidet med kunstig intelligens, både i og utenfor klasserommet. Denne samlingen inneholder ressurser som kan gjøre det lettere å forstå, forklare og utforske hvordan KI kan brukes i skolen.

Retningslinjer for bruk

Retningslinjer for elever om hvordan man kan bruke KI i Agderskolen

Retningslinjer for ansvarlig bruk av KI i Agderskolen. Denne plakaten kan henges opp i klasserommet og brukes i undervisningen. Nederst står en enkel huskeregel som vi har kalt «elevens etiske kompass»; Kan jeg bruke KI eller ikke? Hvis jeg hade spurt læreren min om hjelp til dette, hadde hen svart?

Klkk her for å laste ned plakaten i pdf-versjon.

Trafikklysmodellen
tlm

KI-trafikklyset er en modell lærere kan bruke for å tydeliggjøre hvor mye kunstig intelligens elevene kan benytte i ulike oppgaver. Den bygger på VuKi-rammeverket og kan hjelpe både lærere og elever med å reflektere over funksjonen KI skal ha i den gitte oppgaven. Modellen gjør det lettere å kommunisere forventninger: fra oppgaver der KI ikke skal brukes, til situasjoner der det kan brukes som støtte underveis, eller helt fritt.

Klikk her for å se modellen i stor versjon.

VuKi

VuKI (vurdering og kunstig intelligens) er et praktisk vurderingsrammeverk som hjelper lærere og elever å synliggjøre hvilken grad av kunstig intelligens som er tillatt og ønsket i en oppgave. Rammen strekker seg fra nivå 1 («Ingen KI”), hvor elevene skal vise egne grunnleggende ferdigheter uten støtte fra KI, til nivå 5 (“Utforskende KI”), hvor elevene aktivt bruker KI som kreativ partner i samarbeid. Modellens styrke er at den gjør forventninger tydelige for elevene og støtter læreren i å vurdere arbeid hvor KI er en del av prosessen.

Klikk her for å laste ned VuKI-rammeverket.

Læringsfremmende og læringshemmende bruk av KI

Dalsgaard-modellen er et forskningsbasert verktøy utviklet av Christian Dalsgaard ved Aarhus Universitet, som hjelper lærere og elever å reflektere over hvordan kunstig intelligens påvirker læring. Modellen bygger på studien Partnerskap mellom elever og AI og viser spekteret mellom læringshemmende og læringsfremmende bruk av KI. Den synliggjør hvordan teknologien kan brukes enten som en snarvei som hindrer læring (når elever outsourcer tenkning og forståelse) eller som en samarbeidspartner som fremmer refleksjon og dybdelæring.

Klikk her for å se modellen i større versjon

Klikk her for å laste ned en blank versjon av modellen som kan fylles ut av lærere eller elever for å hjelpe dem å reflektere rundt egen bruk av KI.