KI og tilpasset opplæring

Her finner du eksempler på hvordan du kan bruke KI i tilpasset opplæring. Du får tips, veiledninger, eksempler og ledetekster som du kan lime rett inn i chatboten. Du må legge inn egen informasjon der det er klammeparentes. Husk å bruke dialog og oppfølgingsspørsmål for å justere resultatene du får underveis.

KI og tilpasset opplæring

Arbeide med utjevnende strategier i klasserommet

Modellér KI-bruk i fellesskap:

Hjelp til å komme i gang: Still spørsmål til KI sammen med elevene, vis hvordan man kan justere en forespørsel, og drøft kvaliteten på svarene som kommer. Når elevene ser at det er lov å prøve og feile, og at gode resultater ofte kommer etter flere forsøk, senkes terskelen for å bruke verktøyet på en utforskende og lærende måte.

Hjelp elevene å stille presise og relevante spørsmål: Du kan lage enkle spørsmålsrammer, som elevene kan tilpasse selv. Etter hvert kan dere utvikle disse sammen i klassen, slik at elevene får et verktøysett for å bruke KI mer selvstendig. Det å lære å stille gode spørsmål er en ferdighet i seg selv – og en del av både faglig og digital kompetanse. 

Hjelp elevene med å vurdere KI-svar: Selv om KI ofte formulerer seg korrekt og troverdig, betyr ikke det at innholdet alltid er riktig eller relevant. Her kan du som lærer bruke tid på å sammenligne KI-svar med lærebøker eller andre kilder, og samtale om hva som gjør en forklaring god, relevant eller faglig pålitelig.

Tilpasse en tekst til en elevs nivå: Lix-skalaen

Lix-skalaen (lesbarhetsindeks) er et verktøy som brukes til å måle hvor lett eller vanskelig en tekst er å lese. Skalaen tar hensyn til tekstens lengde og kompleksitet ved å analysere to faktorer:

  • Gjennomsnittlig setningslengde: Antall ord delt på antall setninger i teksten. Lange setninger gjør teksten mer krevende.
  • Andel lange ord: Prosentandelen av ord med mer enn seks bokstaver. Mange lange ord gjør teksten vanskeligere.

Et nyttig bruksområde av LIX-skalaen er forenkling og tilpassing av tekster (lærebok, nettside, eller KI-generert osv.) til en elevs nivå. For eksempel kan LIX-skalaen være god å bruke, prøv deg frem! Du kan selvfølgelig be om tilpasning til en viss aldersgruppe eller trinn også. Måler vanskelighetsgraden i en tekst basert på antall ord, antall setninger og antall lange ord (over seks bokstaver)

  • Under 25: Veldig enkel tekst, lett å lese for yngre eller nybegynnere.
  • 25–30: Enkel tekst.
  • 30–40: Middels vanskelig tekst.
  • 40–50: Vanskelig tekst.
  • Over 50: Svært vanskelig tekst, akademisk eller meget faglig.
Ledetekster for tilpasning av tekst:

Skriv om teksten nedenfor slik at den passer for elever på [trinn/aldersgruppe] og har et Lix-nivå på omtrent [skriv inn tallet]. Behold faginnholdet, men juster setningslengde og ordvalg.
Skriv først den nye teksten, og deretter:

  1. Kort forklaring på hva du endret.
  2. Estimert Lix

Her er teksten:

Oppgavetekst på bestemt Lix:

Lag en oppgavetekst om [tema] med Lix-nivå omtrent [skriv inn tallet].
Teksten skal være rettet mot [målgruppe, for eksempel: elever på 7. trinn]. Jeg vil du skal ha med [skriv inn spesifikasjoner for oppgaven]
Skriv først oppgaveteksten, og deretter:

  1. Oppgi estimert Lix
  2. Begrunn kort hvorfor den passer dette nivået

Når du vil sjekke og eventuelt justere Lix:

  1. Beregn og estimer Lix-nivået for teksten nedenfor
  2. Skriv så en ny vesjon av teksten med Lix omtrent [skriv inn tallet], men med samme meningsinnhold
  3. Oppgi estimert Lix for den nye versjonen

Eksempler på ledetekster for bruk i tilpasset opplæring:

1. Tilpasse oppgaver til ulike nivå

Du er lærer i [fag][trinn]. Jeg vil tilpasse en oppgave til ulike nivåer. Lag to versjoner av oppgaven:

• en enkel versjon for elever som trenger støtte

• en utfordrende versjon for elever som ligger langt framme.

Oppgavetekst: [lim inn oppgave]

2. Lage støttestrukturer

Lag en enkel skrivehjelp-mal til denne oppgaven. Hjelpemalen skal ha setningsstartere, forslag til struktur og spørsmål som hjelper eleven å komme i gang. Oppgavetekst: [lim inn oppgave]

3. Alternative læringsaktiviteter

Lag forslag til tre ulike måter elever kan jobbe med [tema, oppgave]:

• én praktisk aktivitet

• én digital oppgave

• én muntlig eller kreativ oppgave.

Oppgave/tema: [lim inn oppgavetekst/info om opplegg]

Bryte ned oppgaver i mindre steg

Oppgaveplanleggeren er en praterobot som

hjelper eleven å bryte ned oppgaver i mindre steg

Klikk her for å gå til Oppgaveplanleggeren

Eksempler på bruk:

Norsk: Elever limer inn oppgaveteksten til en analyse av en novelle, og assistenten deler arbeidet opp i steg som “les teksten nøye”, “marker virkemidler”, “skriv utkast til tolkning”.

Naturfag: Ved et forskningsprosjekt om bærekraftige energikilder bryter assistenten opp oppgaven i faser som “velg energiform”, “finn kilder”, “lag hypoteser”, “skriv rapport”.

Kunst og håndverk: Når elevene får en designoppgave, hjelper assistenten dem å strukturere prosessen fra idéutvikling til ferdig produkt.

Forenkle eller utfordre med tekster og oppgaver

Her finner du eksempler på ledetekster du kan bruke for å tilpasse tekster og oppgaver til ulike elevgrupper. Ledetekstene kan hjelpe deg å forenkle og utvide fagstoff, lage forklaringer på flere nivåer og gi språklig støtte til elever som lærer norsk som andrespråk.

Du kan kopiere ledetekstene, fylle inn ditt eget innhold i klammeparentesene og lime dem inn i en chatbot for å få forslag til tilpassede forklaringer og oppgaver. Du kan også gi ledetekstene direkte til elever, slik at de selv kan bruke KI til å få forklaringer, oversettelser og ekstra utfordringer på et nivå som passer dem.

Ledetekster for å forenkle og variere forklaringer
  1. Du er en faglærer i [fag]. Forklar dette temaet på en enkel og tydelig måte slik at en elev på [trinn] lett forstår det: [sett inn tema eller tekst her]. Bruk korte setninger, konkrete eksempler og dagligspråk, og avslutt med en oppsummering i tre punkter.
  2. Forklar dette faglige innholdet: [sett inn tekst, begrep eller teori]. Lag tre forklaringer på ulike nivåer:
    • En enkel forklaring for elever som synes temaet er vanskelig
    • En middels forklaring som går litt dypere.
    • En avansert forklaring for elever som vil forstå alle detaljer.
  3. Du er språkhjelper for elever som lærer norsk på [trinn]. Forklar eller oversett denne oppgaven til [elevens morsmål] slik at den blir lettere å forstå, men uten å gi svaret. Her er oppgaven: [lim inn oppgaveteksten her]. Skriv først en enkel oversettelse, deretter en kort forklaring på norsk med enkle ord slik at eleven kan lære begge språk samtidig.

Ledetekster du kan bruke for å til elever som trenger ekstra utfordringer
  1. Du er faglærer i [fag]. Ta utgangspunkt i denne enkle forklaringen: [sett inn tekst]. Skriv en mer avansert versjon for elever som vil fordype seg. Bruk sentrale fagbegreper, forklar sammenhenger og ta med ett konkret eksempel fra virkeligheten. Avslutt med to refleksjonsspørsmål som gir eleven noe å tenke videre på.
  2. Les denne teksten: [lim inn tekst]. Lag fem krevende refleksjonsspørsmål for elever på [trinn] som gjør at eleven må begrunne svarene sine med eksempler og fagbegreper, ikke bare gjengi fakta.
  3. Du er lærer i [fag][trinn]. Her er en grunnleggende oppgave: [lim inn oppgavetekst]. Lag en utvidet versjon av oppgaven for elever som trenger ekstra utfordringer. Den nye oppgaven skal kreve at elevene sammenligner, drøfter eller vurderer noe, ikke bare finner riktig svar.
  4. Forklar dette temaet: [sett inn tema]. Lag først en kort faglig oversikt. Lag deretter en kort “miniforelesning” på cirka 200 ord for elever som vil fordype seg. Vis hvordan temaet henger sammen med andre emner i faget, og hvorfor det er viktig å forstå dette godt.
  5. Les denne regelen, modellen eller metoden: [lim inn tekst]. Beskriv to vanlige misforståelser elever kan ha, og forklar hvorfor de blir feil. Lag deretter en utfordrende oppgave som tester om eleven virkelig har forstått forskjellen mellom riktig og feil tenkemåte.
  6. Du er språklærer i [fag, trinn]. Bruk denne teksten som utgangspunkt: [lim inn tekst]. Lag en skriveoppgave for elever som trenger ekstra utfordringer. Elevene skal skrive en kort faglig tekst selv. Lag en konkret skriveramme eller punktliste som stiller krav til presist fagspråk, bruk av kilder eller faglig argumentasjon.