Fagspesifikke eksempler

Her finner du en samling av konkrete fagspesifikke eksempler på bruk av KI, forslag til ledetekster og nedlastbare ressurser. Siden er laget som en praktisk ressursbank for lærere i agderskolen.

Eksempler på bruk i klasserommet

Her finner du praktiske, casebaserte eksempler på hvordan elever kan bruke KI på en læringsfremmende måte i klasserommet. Eksemplene bygger på forskning og reelle dokumenterte utprøvinger.

Fag

Norsk

Tilpasning av språk og mottaker: Elever bruker KI til å generere flere versjoner av samme tekst for ulike mottakere (for eksempel ungdom, eldre lesere, fagpersoner) og sammenligner hvilke endringer som er gjort i ordvalg, stil og tone. Deretter tilpasser de selv en ny versjon og reflekterer over mottaker-hensyn.

Skriveopplæring, trinnvis støtte: Bruk en styrt prompt for “idé → disposisjon → påstand + belegg → motargument” som elever fyller ut før egen skriving.

KI som “medleser” i norsk/engelsk: Elever limer inn egne utkast og ber KI foreslå omstrukturering av avsnitt og konkrete forbedringer per avsnitt, deretter reviderer elevene arbeidet sitt basert på tilbakemeldingen. Eleven legger ved KI-logg og kort refleksjon rundt endringene som ble gjort.

Snu oppgaven på hodet: krev at eleven bruker KI aktivt i alle deler av oppgaven. Be om fullstendig logg og ha en avsluttende muntlig refleksjon.

Liste med konkrete forslag til utforming av «KI-vennlige» skriveoppgaver fra Skrivesenteret.

Engelsk

Tilpasning av språk og mottaker: Elever bruker KI til å generere flere versjoner av samme tekst for ulike mottakere (for eksempel ungdom, eldre lesere, fagpersoner) og sammenligner hvilke endringer som er gjort i ordvalg, stil og tone. Deretter tilpasser de selv en ny versjon og reflekterer over mottaker-hensyn.

Skriveopplæring, trinnvis støtte: Bruk en styrt prompt for “idé → disposisjon → påstand + belegg → motargument” som elever fyller ut før egen skriving.

KI som “medleser” i norsk/engelsk: Elever limer inn egne utkast og ber KI foreslå omstrukturering av avsnitt og konkrete forbedringer per avsnitt, deretter reviderer elevene arbeidet sitt basert på tilbakemeldingen. Eleven legger ved KI-logg og kort refleksjon rundt endringene som ble gjort.

Snu oppgaven på hodet: krev at eleven bruker KI aktivt i alle deler av oppgaven. Be om fullstendig logg og ha en avsluttende muntlig refleksjon.

Liste med forslag til utforming av «KI-vennlige» skriveoppgaver fra Skrivesenteret.

Fremmedspråk


Skriveøvelse med personlig tilbakemelding: Elever bruker en KI-assistent til å be om tilbakemelding på flyt, ordvalg og struktur i egne tekster — deretter reflekterer de over hva de endret. Kilde.

Analyse og diskusjon av tekster i fremmedspråk: Elever får en tekst i språket de lærer (f.eks. avisartikkel). KI gir et kort sammendrag, identifiserer hovedidéer og ukjente uttrykk. Elevene diskuterer deretter forskjeller mellom egen forståelse og KI-versjonen. Kilde.

Snu oppgaven på hodet: krev at eleven bruker KI aktivt i alle deler av oppgaven. Be om fullstendig logg og ha en avsluttende muntlig refleksjon.

Kroppsøving
  • Personlig trenings- og bevegelseslogg: Elever bruker KI til å analysere sine egne bevegelsesdata (for eksempel skritt, puls, tid brukt på aktivitet) og får forslag til forbedringer eller variasjoner. Deretter diskuterer de i grupper hvilke tiltak som faktisk er realistiske og hvordan de måler fremgang. Kilde
  • Tilpasset aktivitet for ulike nivåer: Læreren bruker KI til å generere flere aktivitetsløp eller stasjoner med forskjellig nivå (lett, middels, utfordrende) og får forslag til tilpasning for elever med ulike ferdigheter/fysiske forutsetninger. Elevene velger nivå, deltar og vurderer etterpå nivå- og læringsutbytte. Kilde
  • Refleksjon over bevegelse, helse og teknologi: Elever får i oppgave å bruke KI til å hente eksempler på hvordan teknologi/AI brukes i sport og trening (for eksempel wearables, bevegelsesanalyse). Deretter diskuterer de et etisk / helseperspektiv: Hva betyr dette for deres egen kroppsøving, og hvilke muligheter og risikoer finnes?
Samfunnsfag

Debatt med KI-genererte rollekort: elever får tildelt ulike politiske roller eller interessegrupper laget av KI (f.eks. partier, miljøorganisasjoner, næringsliv). De bruker kortene i en strukturert debatt om en aktuell sak som klimakutt eller skatt.

Analyse av nyhetsbias: KI brukes til å generere korte sammendrag av samme nyhetssak fra ulike kilder. Elevene sammenligner vinkling, ordvalg og kildebruk for å avdekke bias. Kilde.

Etiske og politiske dilemmaer: Læreren beskriver et dilemma (f.eks. overvåking vs. personvern) og KI skriver argumenter for begge sider; elevene vurderer troverdighet og verdigrunnlag. Kilde.

Simulering av beslutningsprosesser: Elever bruker KI til å simulere beslutningsprosesser i nasjonale eller internasjonale organer, med KI som rådgiver; elevene vurderer politiske konsekvenser. Kilde.

Naturfag

hypotesehjelper: Elever beskriver et planlagt forsøk; KI genererer 2–3 testbare hypoteser samt forslag til kontrollvariabler; elevene vurderer forslagene og justerer metoden. Kilde.

Refleksjon etter forsøk: etter et eksperiment kan KI stille spørsmål som “Hva kunne du gjort annerledes?” eller “Hvilke feilkilder kan ha påvirket resultatet?”. Elevene svarer og får forslag til hvordan de kan forbedre metoden. Kilde.

Begrepsforklarer: elever limer inn vanskelige fagbegreper som diffusjon eller ionebinding, og KI forklarer på flere nivåer (for eksempel for 10-åring, ungdomsskole og VGS). Klassen sammenligner forklaringene og diskuterer presisjon. Kilde.

Mønstergjenkjenning: etter å ha samlet inn måledata (for eksempel temperatur og pH i vannprøver), bruker elevene KI til å finne mønstre og lage forslag til forklaring som de deretter vurderer kritisk. Kilde.

Kritisk vurdering av KI-forklaringer: læreren ber KI forklare et naturfaglig fenomen (for eksempel drivhuseffekten). Elevene sjekker forklaringen mot læreboka og markerer hva som er riktig, unøyaktig eller mangler. Kilde.

Matematikk

KI-veilederen i matematikk: elevene bruker en KI-assistent som stiller spørsmål, gir hint og hjelper dem å finne neste steg i oppgaveløsningen – uten å gi fasiten. Læreren bruker verktøyet for å støtte refleksjon og selvstendig tenking. Kilde.

Feilfinneren: elevene løser oppgaver digitalt, og KI analyserer besvarelsene for å oppdage mønstre i vanlige feil. Klassen går gjennom tilbakemeldingene sammen og diskuterer hvordan de kan forbedre løsningsstrategiene. Kilde.

Tilpassede oppgavesett: læreren bruker KI til å generere matematiske oppgaver på ulike nivåer – fra grunnleggende til utfordrende – og justerer promptene etter hvordan elevene mestrer innholdet.. Kilde.

Åpen KI-bruk i klassen:
Elever får bruke KI aktivt under arbeid med algebraoppgaver. De dokumenterer hvordan verktøyet er brukt, og diskuterer forskjellen mellom støtte og juks i etterkant. Kilde.

Utforskende problemløsing: elevene bruker KI til å få forslag, visualiseringer og hint mens de løser komplekse oppgaver. Læreren lar KI-støtten bli en del av samtalen i klassen for å fremme refleksjon og ulike løsningsstrategier. Kilde.

KRLE

Dilemmadiskusjon: elever bruker KI til å generere argumenter for og imot et etisk dilemma (f.eks. overvåkning vs. personvern). Deretter vurderer de kvaliteten på argumentene og diskuterer verdigrunnlaget. Kilde.

Ulike perspektiver: i en klasse diskuteres hvordan teknologisk utvikling og kunstig intelligens påvirker menneskesyn og religion. KI foreslår ulike perspektiver som elevene undersøker i grupper og diskutere opp mot troverdige kilder.

Feilsøk: Klassen får et KI-generert sammendrag av en religiøs tekst, og skal deretter sammenligne det mot originalen for å identifisere mangler eller skjevheter. Kilde.

Spørsmålsgenerering: elever bruker KI til å lage refleksjonsspørsmål etter undervisning om menneskesyn, og jobber i grupper med å besvare ett av spørsmålene. Kilde.

Begrepskart: lever bruker KI til å lage et “begrepskart” over sentrale begreper i livet etter døden, og presenterer det visuelt i klassen. Kilde.

Spilleregler: lærer og elever samarbeider om å utvikle kriterier for god KI-bruk i religion og etikk – KI genererer forslag, elevene justerer og bruker kriteriene i egen oppgave. Kilde.

KI og idémyldring

En KI-assistent kan være en god sparringspartner når du planlegger undervisning, eller trenger starthjelp i en idémyldringsfase. Vær tydelig når du skriver ledetekster, og still oppfølgingsspørsmål for å justere svarene du får. Det er lurt å definere formatet på det du ønsker at KI skal lage.

Under finner du ledetekster du kan lime rett inn i en godkjent KI-tjeneste. Du må legge inn egen informasjon der det er klammeparentes.

Ledetekster

1. Liste med idèer

  • Gi meg en liste med idéer til hvordan jeg kan bruke kunstig intelligens sammen med mine elever på [trinn] i [fag] når vi jobber med [tema]. Idéene bør være konkrete og engasjerende.

2. KI som medskaper

  • «Du er lærer i [fag] på [trinn]. Gi meg fire forskjellige kreative prosjekter eller produkter til innlevering (f.eks. en podcast, en modell, et dikt, en utstilling) elevene kan jobbe med i dette faget. For hvert prosjekt, foreslå en måte elevene kan bruke KI som en ‘medskaper’ eller assistent i utviklingsprosessen. Fokuser på hvordan KI kan effektivisere eller forbedre det endelige produktet.»

3. Kritisk refleksjon med KI

  • «Du er lærer i [fag] på [trinn]. Elevene skal arbeide med [tema]. Lag en oppgave der elevene må bruke KI til å generere synspunkter eller tekster om emnet som strider mot elevens egne ståsted. Utform en oppgave der elevene må kritisk reflektere rundt og vurdere troverdigheten til det KI-genererte materialet.»

Planlegging av undervisning

KI-assistenter kan hjelpe deg å planlegge undervisning. Vær tydelig når du skriver ledetekster, og still oppfølgingsspørsmål for å justere svarene du får. Det er lurt å definere formatet på det du ønsker at KI skal lage.

Under finner du ledetekster du kan lime rett inn i en godkjent KI-tjeneste. Du må legge inn egen informasjon der det er klammeparentes.

Ledetekster

1. Lage undervisningsopplegg fra kompetansemål
• «Du er lærer i [fag] på [trinn]. Lag et undervisningsopplegg som dekker kompetansemålet: [lim inn kompetansemål]. Opplegget skal være praktisk og elevaktivt, og passe for en økt på [minutter]. Gi forslag til introduksjon, elevaktiviteter og avslutning.»

2. Lage opplegg for å forklare et tema
• «Du er lærer i [fag]. Forklar temaet [tema] på en enkel måte for elever på [trinn]. Lag en sekvens på [minutter] med forslag til hvordan elevene kan utforske eller teste ut [tema] i praksis.»


3. Lage oppgaver og spørsmål til elever
• «Lag fem faglige spørsmål som hjelper elever på [trinn] å reflektere over temaet [tema]. Inkluder ett spørsmål som inviterer til diskusjon og ett som krever praktisk anvendelse.»

Bruke KI til å forbedre/justere opplegg

KI-assistenter er spesielt gode på språk og struktur. Har du et undervisningsopplegg som trenger justering, kan KI hjelpe deg ved å f.eks. forbedre språket, tilpasse nivå, gjøre oppgaven mer praktisk eller utforske muligheter for tverrfaglig samarbeid.

Under finner du ledetekster du kan lime rett inn i en godkjent KI-tjeneste. Du må legge inn egen informasjon der det er klammeparentes.

Ledetekster

1. Justere eksisterende oppgaver

  • «Her er en oppgave jeg vanligvis gir i [fag] på [trinn]:
    ([lim inn din opprinnelige oppgave her])
    Gi meg tre alternative versjoner av denne oppgaven som øker elevens faglige forståelse, krever mer egen tenkning og legger til rette for læringsfremmende bruk av KI. Minst én versjon skal gjøre oppgaven mer praktisk, én mer utforskende og én mer refleksjonsbasert.»

2. KI som veileder i prosessen

  • «Du er faglærer i [fag] på [trinn]. Elevene skal jobbe med [tema]. Lag en revidert versjon av denne oppgaven der KI brukes som prosesselement — ikke som fasit. Oppgaven skal inkludere minst tre stoppunkter der elevene må: (1) teste en idé med KI, (2) sammenligne eget arbeid med et KI-forslag, og (3) begrunne egne valg. [Lim inn oppgaven].»

3. Varier nivå og differensiering

  • «Du er lærer i [fag] på [trinn]. Ta denne oppgaven: ([lim inn oppgaven din]) Lag tre differensierte nivåer av samme oppgave (lett- middels – vanskelig). For hvert nivå, foreslå hvordan KI kan brukes som støtte uten å overta arbeidet, og legg inn ett krav om elevrefleksjon knyttet til KI-bruken.»